Most recent comments
+ 2022
+ 2023

Ekstranasjonaldagen

Som jeg nevnte i går har jeg for første gang vært i utlandet på 17. mai, og Edinburgh er tydeligvis stedet å være hvis man gjerne vil feire nasjonaldagen i eksil. Blant annet foregår det flaggheising på Arthur's Seat (en knaus rett borti høgget her), en stor festfrokost på et eller annet hotell, et lite tog, flere taler i Princes Street Gardens og anledning til å gå på pub etterpå (naturligvis).

Vi deltok ikke på noe av dette i år, og Camilla sier hun ikke kunne tenke seg å delta om vi skulle ende opp med å bo i Edinburgh i fremtiden, men jeg er sannelig ikke sikker. På den ene siden får jeg litt sånne ubehagelige pensjonist-koloni-vibber av å oppsøke samlinger av nordmenn i utlandet, men på den andre siden får jeg også sånne norske-studenter-i-København-i-unionstiden-vibber, og det er jo litt kult. Selv om sammenligningen mellom diktere og intelektuelle som måtte dra til København fordi det ikke fantes universitet i Norge, og pappagutter og -jenter* fra Bærum som studerer økonomi i Edinburgh er litt søkt.

Men jo. Vi tok turen opp til Royal Mile, og spiste lunsj på St. Giles, en ganske trivelig kafé som blant annet serverer vafler med sirup og bacon, noe som høres litt rart ut, men når du tenker over at en vaffel egentlig er mye det samme som en pannekake er det kanskje greit likevel. Vi kom ut fra kaféen rundt halv ett, og da kunne vi se antydninger til at det var i ferd med å danne seg et tog. Jeg gikk bort til noen politimenn som så ut som om de var der for å følge toget, og spurte hvilken trasé toget skulle følge. Camilla stod i bakgrunnen og håpte jeg skulle dumme meg ut ved å si «17th of May train», men det gjorde jeg ikke. Så fikk vi vite hvor de skulle gå, som var ca rundt et hjørne, ned en bakke og inn i en park. Vi bestemte oss for å få unna is-spisingen, og gikk og satte oss på en kafé toget ville passere.

Toget var ikke fullt så langt som vi er vant til hjemmefra, men vi hadde flaks med timingen, og kom ut fra kaféen like før det dukket opp, og rakk å posisjonere oss så vi fikk tatt noen bilder.

Toget kommer ned North Bank Street

Hva er greia med det leopard-skinnet?

Det er noe spesielt med å se et 17. mai-tog sammen med to-etasjes busser og svarte drosjer

Og det samme med nasjonalgalleriet i Skottland

Resten av dagen tilbrakte jeg på kontoret (som jo er tradisjon), hvor jeg forklarte en amerikansk venn av meg om svenskene og danskene og at vi derfor måtte gå og kjøpe is.

-Tor Nordam

*Av og til når jeg flyr bort hit på populære reisedager er flyet fullt av det som ikke kan være noe annet enn studenter, og over gjennomsnittlig mange av dem ser over gjennomsnittlig sossete ut.
Kjellove likes this

Comments

i sykkeldrosjen. Jeg vil si de (og kanskje leopardmannen) var dagens høydepunkt.

Jeg føler nå at alle som spiller stortromme burde ha et leopardskinn drapert over seg. Og alle gamle menn med store instrumenter bør sykles rundt av en tilfeldig fyr.

Kjellove,  18.05.11 03:57

«Camilla stod i bakgrunnen og håpte jeg skulle dumme meg ut ved å si '17th of May train', men det gjorde jeg ikke.»